الجمعة 27 سبتمبر 2024 07:18 صـ 23 ربيع أول 1446هـ

رئيس التحرير محمد يوسف رئيس مجلس الإدارة خالد فؤاد حبيب

رئيس التحرير محمد يوسف رئيس مجلس الإدارة خالد فؤاد حبيب

بعد اعترافات قاتل القمص سمعان..

بالصورة.. إسلام بحيري يهاجم شيخ الأزهر ويسب «سالم عبد الجليل»

بحيري أرشيفية
بحيري أرشيفية


هاجم الباحث في الشأن الإسلامي، إسلام بحيري، الأزهر الشريف وشيخه الدكتور أحمد الطيب؛ على خلفية اعترافات قاتل القمص سمعان، بالمرج، والتي قال فيها،:"أنا سليم ولا أعاني من أي خلل، وأكفر المسيحيين ولم أعرف المتهم من قبل، وقتلته عشان لابس لبس الكفار".

 

وقال بحيري، في منشور له عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي " ، وأكفر فيس بوك"،:" الأخ قاتل القمص قال بالنص في التحقيقات" أنا سليم ولا أعاني من أي خلل المسيحيين ولم أعرف المتهم من قبل..وقتلته عشان لابس لبس الكفار "، حد ياخد المحضر ويبعته هدية في جواب مسجل للشيخ الكبير ويقوله إزيك يا شيخ أحمد أخبارك إيه؟ قلتلي مين اللي قال على المسيحيين كفار؟ الأزهر وكبيره وأتباعه كلهم".

 

وتابع الباحث في الشأن الإسلامي،:" فاكرين سالم عبد الجليل وكل الشلة الحقيرة بتاعة الفضائيات، طيب الواد اللي قتل غلط في إيه ؟ آه أصل الأزهر بيقولوا المسيحيين كفار، بس بلاش نقتلهم، آه يعني أنا أقولك ده كافر.. وعدو الله ورسوله.. وبيعبد تلات آلهة.. وعدو الإسلام.. ولازم نبغضه.. ولازم يدفع الجزية بس بلاش تقتله، أقسم بالله المفروض ناس تانية تعدم مع الواد ده، لكن لسه حسابهم بعدين".

إسلام بحيري يهاجم شيخ الأزهر يسب سالم عبد الجليل قاتل القمص سمعان